2a reunió de la Comissió de Seguiment
Aquest és l'acta resum de la reunió virtual corresponen a la 2a Comissió de Seguiment del Pacte de Ciutat, celebrada el 10 de desembre de 2020.
Pren la paraula la Sra. Lídia Muñoz i agraeix l’assistència de totes i tots en aquest espai de participació i transparència. Explica que ara el que toca es fer el seguiment i anar a explicant en quin punt estan les mesures i actuacions. Argumenta que s’està treballant en tres eixos clau: garantir els drets de ciutadania, revitalització econòmica de la ciutat i en la millora dels espais públic, els equipaments i la lluita contra el canvi climàtic, que també abordem en el Pacte de Ciutat. Seguidament, agraeix la feina tècnica. Menciona que des de les administracions treballem lent però segur. Diu que estem en un punt gairebé amb tot definit sobre com aterrar aquest pacte. Parlarà de tres temes : com abordarem el Pacte, el calendari, i l’Oriol parlarà del pressupost. En matèria tècnica s’ha fet una feina molt intensa. Es preveia portar un document al Ple de desembre, però finalment es farà al Ple de gener. Ho avancem ja que està present la part política. Aquesta materialització tècnica està equilibrada en els tres eixos del Pacte. En alguna sessió del pacte es preguntava com es materialitzaran les mesures? Com s’aterrarà? Menciona que ara s’ explicarà, com es farà. S’estan redactant les fitxes i ja hi ha un 90 per cent d’aterratge. Al Ple de gener volem portar aquest document i potser seria convenient abans del Ple de gener passar aquest document per la comissió. Pel que fa al grau de compliment del Pacte, ja hi ha algunes mesures que s’han executat. Tenim contemplat el que està al pressupost del 2021, el que està executat i quines altres fonts extraordinària hi ha.
A continuació, pren la paraula el Sr. Oriol Bossa. Defensa que un dels quids de la qüestió era les incerteses que hi havia sobre la taula sobre com es finançarien les actuacions del Pacte. Presenta la següent previsió de fonts de finançament del pacte per a l’exercici 2021:
· Previst al pressupost del 2021: 709.261€
· Previsió de romanent de tresoreria: 2.500.000€
· Previsió subvencions extraordinàries: 3.389.000€
Desglossat:
o AMB: 367.000€
o Programa metropolita de dinamització mercat treball: 260.992
o Altres: 66.559€
o Cap municipi enrere (Diputació de Barcelona): 104.000
o Pla de sostenibilitat ambiental: 2.589.000€
Previsió total: 6.589.261€
Encara falta aclarir unes incertes, ja que encara no s’han incorporat els ajuts que puguin arribar de la Unió Europea a través de l’Estat. Es van obrint els escenaris econòmics i es van aclarint els dubtes que hi havia. Això ha permès que es treballi amb unes fitxes per concretar les actuacions del Pacte de Ciutat.
Pren la paraula el Sr. Ricard Valls (informació complementària a la infografia) Procedeix a exposar l’anàlisi de la situació actual del Pacte de Ciutat. Menciona que parlarà sobre la metodologia de treball emprada, l’alineació amb els ODS, el grau de compliment dels objectius i sobre les properes passes a seguir. Pel que fa a la metodologia, explica que s’ha realitzat unes fites de projecte amb la intenció de concretar les actuacions del Pacte de ciutat i el seu cost, maximitzar l’abast d’aquestes actuacions, temporalitzar-les i calcular el cost global del Pacte. Seguidament, explica que també s’ha treballat la recollida de dades dels indicadors que es van definir anteriorment i s’han introduït a l’eina de seguiment. A continuació s’exposa el grau de compliment[1] global del Pacte i, tot seguit, ho mostra per objectius estratègics (garantia de drets bàsics de ciutadania, revitalització econòmica nous i usos de l’espai públic equipaments). L’exposició segueix amb la part d’alineació dels ODS amb el Pacte de Ciutat. S’ha volgut localitzar els ODS a través de les actuacions i projectes del Pacte per tal que la reconstrucció de la ciutat estigui harmonitzada amb l’estratègia de l’Agenda 2030. Si observem el grau de presència del ODS, veiem que apareixen 13 de 17 ODS, cosa que fa evident el caràcter transversal i l’abast del Pacte. Es prioritza la lluita contra les desigualtats (ODS 10), les institucions sòlides i la justícia social (ODS 16) , les ciutats sostenibles (ODS 11), la igualtat de gènere (ODS 5), el treball decent i el creixement econòmic (ODS 8), la fi de la pobresa (ODS 1), entre d’altres amb menor grau de presència. Per últim es fa recordatori que es presentarà un document més detallat amb les actuacions i pressupost de les actuacions del Pacte al Ple de Gener i que prèviament, durant la primera quinzena de gener, es farà arribar aquest document a la comissió. Es recorda que la propera comissió de seguiment tindrà lloc l’1 de febrer de 2020.
S’inicia el torn obert de paraula.
Pren la paraula el Sr. Xavier Alegre. Alerta que la informació que a continuació exposarà no ha estat contrastada i, per tant, considera que s’ha de dir amb la “boca petita”. Explica que alguns autònoms (taller, forner i mecànic) expliquen que quan han anat a preguntar pel tema de les ajudes van anar al principi de tot i els hi van dir que les bases no estaven aprovades i al mes de desembre encara no han pogut formalitzar la seva sol·licitud perquè sempre les hi diuen “no pateixis” que ja els trucarem. Son tres punts diferents, no relacionats entre ells, però que expliquen al mateixa historia, per tant alguna part de veritat deu tenir. Algunes activitats econòmiques fora de la hosteleria no estan excessivament ben tractades per part dels serveis municipals en relació als temes de les ajudes. Li agradaria poder contrastar aquest tema i, si es tracta d’un malentès, ell mateix podria facilitar les dades i, per tant, contactar-los i treure’ls-hi l’angoixa que tenen en aquests moments.
Pren paraula la Sra. Dolors Turu per donar resposta. Pel que fa als ajuts a l’emprenedoria i la represa de comerç queden poques per analitzar i s’han donat unes 220. Si ens passa els contactes dels autònoms els podem trucar per saber q ha passat. S’ha fet un servei d’informació i d’acompanyament per sol·licitar els ajuts.
El Sr. Xavier Alegre facilitarà els contactes.
La Sra. Lidia Muñoz menciona que de cara a la propera podem fer la síntesi quants ajuts em donat al 2020, i veure quin tipus de comerç ha donat aquest ajut.
Pren la paraula el Sr. Oliver González de la PAH. Felicita el dia tan excepcional dels drets humans. A vegades hi ha gent que s’oblida dels drets humans perquè encara segueixen els desnonaments. Es farà algun tipus d’ajut per aturar els desnonaments o es donarà algun tipus d’ajuda per pal·liar la gent que volen desnonar els grans bancs o fons voltor?
Es recull la pregunta.
La Sra. Saida Eliluch demana disculpes per la demora. Agraeix la feina tècnica. Pregunta quina temporalitat tenen els ajuts que s’estan donant a les empreses per fomentar la contractació.
Es respon d’immediat dient que són d’1 any.
La Sra. Saida Eliluch diu que 1 any és la temporalitat adequada.
La Sra. Júlia Latorre, com a Síndica, l’interessa molt el tema del serveis socials. Tot i que a Sant Feliu hi ha una bona assistència social, vol saber quina quantitat es pretén destinar al serveis socials. L’Ajuntament quant té pensat dedicar als Serveis Socials?
Es recull la pregunta per respondre-la via correu o a la propera comissió.
El Sr. Xavi Sánchez pren la paraula per mencionar que aquesta experiència és molt interessant, molt bona, un exercici de transparència important. Menciona que actualment hi ha un projecte al centre de la ciutat. Alguna informació arriba una mica tarda a la ciutadania. Manifesta que això va ser degut sa una publicitat enganyosa que no deia que no hi havia especificat el projecte de superfície comercial. Com podem traslladar informació sensible a la ciutadania perquè la ciutadania pugui reaccionar. Hi ha informació que es queda en cercles molts tancats i corporatius.
Intervé el Sr. Xavier Alegre. D’aquí al mes de maig – juny, quan hi hagi a declaració de renta de l’any 2020 tindrem un allau de sol·licituds d’ajuda com a conseqüència, precisament, de les ajudes d’aquest any. Tant les persones que treballaven i han tingut un ERTE i que passen a tenir 2 pagadors i , per tant, al seva tributació serà elevada a efectes tributaris. Tot i que guanyant menys hauran de pagar molt més que si només haguessin tingut un pagador. El límit exempt baixa a 14.000, 12.500 euros, depenen si algun dels pagadors supera els 1.500€. A nivell personal, va fer una pregunta a la ministra d’Hisenda i la resposta (que la pot fer arribar) és taxativa: la llei tributaria s’aplicarà per a tot el món igual. Famílies amb ingressos fins 16 euros no tributaven, si han cobrat ERTE haurà de tributar. Hi haurà un allau de famílies que no podran fer front al pagament de la renta. Diu que no s’esperen el “zasca” de l’Agència Tributària. Això també afecta als autònom. La concessió d’ajuda a niell individual comptabilitza cm un pagador més. La seva declaració de renta de 2020 es veurà a afectada per tenir 2 pagadors. Cal començar a pensar què farem l’any que ve davant aquesta realitat. Hi haurà seriosos problemes amb aquest tema amb gent que li han donat ajuda per formar part de la franja més vulnerable. Concorda amb la pegunta de la Sra. Julia Latorre: cal saber quant diners hi haurà a serveis socials perquè hi haurà gent que caldrà que l’ajudem a pagar la declaració de la renta.
La Sra. Lídia Muñoz explica que no hem treballat per departaments, el treball transversal en tot l’aterratge del Pacte te accions d’anada i tornada en molts sentits. Quan tinguem el document complert al gener i haurà coses que (...) Hi ha accions com plans d’ocupació que tenen doble efecte ; revitalització econòmica i creació d’ocupació, o les ajudes d’habitatge que es volen aplicar de manera global o universal. Som conscients que les situacions de vulnerabilitat es multipliquen. Cal abordar-ho de manera global. Especificarem el pressupost al gener. També cal valorar si es fa alguna comissió per explicar aquest document
Intervé la Sra. Lourdes Borrell. Fa menció al Pacte de la comarca. Diu que quan es fiquen els ODS també es fa perquè mirem els que no complim i puguem per fer propostes per complir-los. És una manera de detectar on arribem. En aquestes taules, a proposta de cada un de nosaltres, podem identificar necessitats. Menciona que hem de ser àgils , flexibles i ajustar-nos als canvis i necessitats. Això està passant a la direcció del SOC amb els nous plans d’ocupació. Es pot veure quines línies podem incorporar del Pacte de la comarca i, si no podem incorporar-les, afegir-nos.
Pren la paraula la Sra. Maribel González explica que la informació no arriba prou a la ciutadania. Pregunta si, a part de les xarxes socials, s’ha estudiat alguna altra forma per fer arribar la informació.
Es recull la pregunta.
Intervé el Sr. Xavier Sánchez diu que l’exemple anterior perquè hi ha una de les línies estratègiques parla de comerç local, cal veure que hi ha gent del comerç local s’ha mobilitzat més. Cal veure les contradiccions i veure com la ciutadania es veu afectada i ser sensibles amb aquests temes.
Pren la paraula el Sr. Isaac Amela, en relació al comentari de la Maribel, diu si seria possible que les qüestions importants es donessin per ràdio Sant Feliu, si és que no s’està fent ja.
Pren la paraula la Sra. Lídia Muñoz menciona que interessa saber el grau de detall de les actuacions. En temes de comunicació en el Pacte es fa esment a la millora de comunicació. Sempre hi ha un percentatge de gent que no li arribarà la informació, però la feina de l’Ajuntament és que arribi a tothom.
[1] Informació disponible a la infografia presentada que s’adjunta en el mateix correu electrònic a través del qual s’envia l’acta. També es pot trobar disponible aquesta informació a la pàgina web de retiment de comptes https://www.santfeliu.cat/common/misc/widget_container.faces?xmid=32162
Compartir