Més informació
Introducció
El projecte de la Moneda Local es va aprovar en el marc del Pacte de Ciutat per revitalitzar i reactivar l'activitat econòmica de Sant Feliu, dotant la ciutat d'una moneda que incrementi l'impacte de la despesa pública en el comerç local.
Els objectius específics de la moneda són reforçar els eixos comercials actuals i vincular-los amb altres activitats i la població local, tot revertint el risc de desertització dels carrers; promoure el consum en el comerç de proximitat, l'economia local i incentivar els circuits de compra mútua; fomentar la digitalització comercial per esdevenir més competitius; i promoure el consum en les zones amb menor activitat econòmica.
La moneda local també aporta beneficis per als diferents agents implicats. Els beneficis per a la ciutadania són l'accés a bonificacions, la instantaneïtat i seguretat en els pagaments, el compromís ciutadà amb l'economia local, la creació de xarxa i la revitalització dels barris de la ciutat, ja que els diners circulen al barri, fomenten l'ocupació local i donen suport econòmic i social al comerç, les entitats i els projectes de proximitat.
La moneda ciutadana també té diferents beneficis per al comerç local, ja que augmenta la facturació millorant la seva competitivitat, incrementa la clientela i la seva fidelització, fomenta la digitalització del comerç de proximitat, promou nous hàbits de consum, fomenta la recirculació a través del sistema B2B i incrementa l'impacte i efecte multiplicador econòmic de la despesa local.
Antecedents
Com a instrument de confiança que permet afavorir els intercanvis de béns i serveis entre les persones, potencien l’economia real front l’economia financera per situar les persones consumidores en el centre del cicle econòmic.
Alguns exemples de Catalunya i Estat Espanyol:
REC MONEDA BARCELONA Barcelona, 2018 800 usuaris i 175 empreses
VILAWATT Viladecans. 2019 360 usuaris i 100 empreses
GRAMA Sta. Coloma G. 2016 700 empreses i 150 usuaris
TURUTES Vilanova i la Geltrú, 2010 480 usuaris i 50 empreses
OSSET S. Juan Aznalfarache, 2014 20 empreses i 200 usuaris
ECOXARXA DEL BAGES Bages, 2013 310 usuaris i 50 empreses
Objectius
Objectiu general: Revitalitzar i reactivar l’activitat econòmica de Sant Feliu de Llobregat a través de dotar la ciutat d’una moneda local que incrementi l’impacte de la despesa pública en el comerç local.
Objectius específics
Reforçar els eixos comercials actuals i vincular-los amb altres activitats i la població local, revertint el risc de desertització dels carrers.
Promoure el consum en el comerç de proximitat, l’economia local i incentivar els circuits de compra mútua. Per millorar l’impacte cal incentivar la recirculació entre el teixit econòmic i social. Cal assegurar el valor afegit que aporta una moneda local en la dimensió social i de reforç de l’economia local, el sentiment de pertinença, contribuir a la millora dels barris, etc.
Promoure el consum en les zones amb menor activitat econòmica (solen ser barris amb pitjors indicadors socioeconòmics).
Beneficis que aporta pels diferents agents més implicats
Ciutadania en general (persones consumidores)
Accés a bonificacions
Compromís ciutadà amb l’economia local
Creació de xarxa, de veïnatge
Els pagaments són segurs i instantanis i sense necessitat de contacte físic (digital)
Revitalitzar els barris de la ciutat: els diners circulen al barri, fomenten l’ocupació local i donen suport econòmic i social al comerç, les entitats i els projectes de proximitat.
Comerç
Augmenta la facturació d’aquests comerços i serveis de proximitat, això millora la seva competitivitat. (previsió increment entre 5,7% i 1,2%, en funció facturació total).
Incrementa la clientela i la fidelització d’aquesta.
Fomenta la digitalització del comerç de proximitat: és una moneda digital i a més, ofereix un Marketplace on els comerços a més de guanyar visibilitat poden penjar ofertes per guanyar clientela. A més, els pot facilitar la comptabilitat ja que queden registrats tots els moviments i es poden veure a l’aplicació.
Promou nous hàbits de consum responsable entre la ciutadania.
Preferència, com a proveïdores, en processos de compra pública.
Creació de xarxa.
Fomenta la recirculació a través del sistema B2B, que permet connectar els comerços i serveis de proximitat amb proveïdors locals als quals es pugui pagar amb la moneda ciutadana per fer que la riquesa es quedi i circuli localment. (Es preveu que hi hagi un 20% de recirculació).
Increment de l’impacte i efecte multiplicador econòmic de la despesa local.
Compartir