Antecedents
El procés s’incia amb una enquesta telefònica sobre la mobilitat en un dia feiner amb l’objectiu de conèixer amb detall els hàbits i les necessitats de desplaçament en dia feiner de la ciutadania.
L’enquesta s’ha realitzat a 400 persones residents a Sant Feliu de Llobregat majors de 16 anys entre l’11 i el 17 de febrer del 2025.
Els principals resultats son:
136.000 desplaçaments en un dia feiner tipus
Més del 91 % de la població es desplaça habitualment, amb una mitjana de 3,46 desplaçaments/dia. Aquest valor és lleugerament inferior al de l’EMEF 2024 (3,5 – 4,3 desplaçaments/dia).
-
Els desplaçaments interns representen el 57 % del total
Els desplaçaments de connexió (cap a/des d’altres municipis) suposen el 39 %
Destins principals: Barcelona (37 %), Sant Joan Despí i Sant Just Desvern (9 %), Cornellà (8 %), Molins de Rei (6 %), L’Hospitalet (5 %)
L’ús del transport públic representa quasi un terç dels desplaçaments realitzats, si bé el mode principal per anar a altres municipis continua sent el vehicle privat amb un 59%. La mobilitat activa es significativa, del 8%.
La tendència en la mobilitat:
Considerant tant els desplaçaments interns com els de connexió, en comparació amb els resultats de 2011:
Increment substancial en l’ús del transport públic, assolint quasi els 20.000 desplaçaments/dia.
Increment dels modes actius, superant els 70.000 desplaçaments/dia. Especialment la mobilitat amb bicicleta, patinets o vehicles de mobilitat personal que s’ha triplicat,.
Reducció de l’ús del vehicle privat motoritzat, situant-se en uns 46.000 desplaçaments/dia.
Aquestes dades s’alineen amb els resultats anuals obtinguts de l’ús del servei d’autobusos urbans, amb uns valors propers als 500.000 desplaçaments/any, i del servei d’AMbici, amb un creixement en el seu ús molt destacat a la ciutat.
L’ús del vehicle elèctric pur és encara reduït i representa menys de l’1 % dels desplaçaments totals que es realitzen en un dia feiner tipus.
Com a altres resultats destacables, l’enquesta mostra una clara consolidació del teletreball com a factor substancial en la configuració de la mobilitat urbana i una de cada tres persones treballadores manifesta fer-ho.
Objectius
Els objectius del pla son:
Xarxa d'eixos de vianants: Articular una xarxa d’eixos cívics i verds que doni estructura al municipi i el relligui amb el seu entorn natural i metropolità.
Xarxa de bicicletes i VMP: Consolidar la xarxa de bicicletes i vehicles de mobilitat personal a escala local i metropolitana.
Xarxa de vehicle privat: Optimitzar la funcionalitat de la xarxa viària.
Xarxa de transport públic: Disseny de la futura xarxa de transport públic optimitzant els Serveis urbans i interurbans I fomentant la intermodalitat.
Mercaderies i aparcaments: Racionalitzar l'ocupació de l'espai públic per part del vehicle privat i millorar l'e_ciència de la DUM.
Governança i marc normatiu
Accions participatives
La participació es desenvolupa en 2 moments. Una primera part de diagnosi i valoració de la situació actual de la ciutat. I una segona fase de propostes que donin sortida a la realitat analitzada.
A les festes de primavera, dissabte a l’estand de participació del carrer Pg Bertrand es realitzarà una primera recollida de la mirada veïnal de la mobilitat.
A les regidories de barri es faran tallers en petit format per tal de recollir les mirades als diferents barris de la ciutat:
Compartir