Cal tenir en compte la competència dels ajuts de lloguer, tal i com s'explica en les següents línies. S'accepta reformulant el redactat i posant l'accent en el suport en els tràmits i la formulació de sol·licituds d'ajut.
Aquesta proposta es trasllada a la comissió de garantia de drets bàsics, ja que fa referència als drets vinculats a l'habitatge.
Els ajuts al lloguer Covid-19, són ajuts directes de competència de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya amb la finalitat de resoldre els problemes transitoris de pagament parcial o total del lloguer a causa de l’impacte econòmic i social de la Covid-19.
Aquests ajuts son per pagar un màxim de 6 mensualitats de lloguer, des d’abril fins a setembre.
Per accedir a aquests ajuts cal que la persona sol•licitant:
- Sigui titular d'un contracte de lloguer del domicili habitual
- Que a causa de la COVID-19 s’hagi trobat en una situació de vulnerabilitat econòmica (passar a estar l’atur, ERTO, retallada de sou)
- Què les despeses del lloguer i dels subministraments bàsics igualin o superin el 35% dels ingressos nets de la unitat familiar.
La finalitat de la línia d'Ajut al Lloguer COVID-19 és donar suport en:
a). El pagament total o parcial de la renda de lloguer, d'aquelles persones que tinguin problemes transitoris de pagament.
b). La cancel•lació total o parcial dels microcrèdits, per a la seva devolució
D’acord amb la Resolució TES/1199/2020, de 29 de maig, es van suspendre, de forma cautelar, la presentació de sol•licituds d’aquests ajuts, fins que la tramitació i valoració de les sol•licituds ja presentades permetin analitzar la suficiència del crèdit que faci viable la continuació o no de la presentació de noves sol•licituds.
Destacar que estem coordinats en tot moment amb l’Agència d’Habitatge de Catalunya per tal de traspassar a la ciutadania la informació correcte i actualitzada.
Que estem fent des de Sant Feliu?
Estem oferint el suport de l’Oficina Local d’Habitatge. Varem intentar que preferiblement aquestes sol•licituds es fessin de manera telemàtica, per internet. El personal de l’Oficina Local d’Habitatge està a disposició de la ciutadania per donar suport telemàtic, instruccions de com complimentar la sol•licitud i en els casos dels col•lectius més vulnerables o que no tinguin accés a ordinadors s’ofereix l’atenció presencial amb cita prèvia. En el cas de les sol•licituds presencials també caldrà cita prèvia amb l’OAC pel seu registre. L’oficina local d’habitatge també ofereix suport en concertar cita prèvia amb l’OAC.
Durant aquesta Crisi el nostre objectiu principal ha estat atendre i mantenir la ciutadania informada, assessorada i acompanyada durant aquest període de crisi.
Com ho hem fet això?
• Oferint assessorament telemàtic per part de l’Oficina Local d’Habitatge: Es van posar a disposició de la ciutadania un correu electrònic: habitatge@santfeliu.cat i dues línies d’atenció telefòniques actives de dilluns a divendres de 8.30 h a 15 h i les tardes de dilluns a dijous de 16h a 18.30h . I des de el 25 de maig es va posar a disposició de la ciutadania l’atenció presencial amb cita prèvia
Telèfon 1: 627 81 35 83 (De dilluns a divendres de 8.30h a 15h i dimarts i dijous de 16h a 18.30h)Telèfon 2: 661 87 51 26 (De dilluns a divendres de 8.30h a 15h i dilluns i dimecres de 16h a 18.30h)
• Estant pendents de l’actualitat i canvis en matèria d’habitatge i posant a disposició de la ciutadania documents de preguntes freqüents respectives a les mesures presses pel govern central amb un apartat a la web habitatge destinat a la Crisi-Covid-19.
• Actualitzant els continguts de la web habitatge: S’han actualitzat dades, s’ha obert un apartat dedicat a la Crisi Covid-19 on es pot trobar la informació respecte habitatge. S’han obert nous apartats com notícies relaciones, o enllaços d’interès.Us convidem a visitar santfeliu.cat/habitatge
Pel que fa als desnonaments:
A causa de la Crisi de la Covid-19, el govern de l’estat va decretar una suspensió de desnonaments per impagament de lloguer per a totes aquelles llars que sirguessin vulnerables i no tinguin alternativa habitacional. La moratòria serà de 6 mesos des del dia 2 d’abril de 2020. Un cop s’aixequin les mesures de suspensió establertes per l’estat d’alarma, es requerirà un informe dels serveis social per tal de valorar la situació.
L’Ajuntament no té competències en els processos judicials de desnonaments, aquests han de seguir una via legal.
Els col•lectius vulnerables o grups que es troben en situació de risc social poden adreçar-se a l’equip municipal de serveis socials per tal que es valori la seva situació, assessori o es busquin recursos per tal d’intentar resoldre la seva situació de risc.
Per una altre banda, una de les línies estratègiques que recull el PLH és la construcció i promoció d'habitatges públics. Entre els col•lectius preferents figuren les persones amb necessitats especials; bé siguin persones amb algun tipus de discapacitat psíquica, física o intel•lectual. Justament es van sortejar al mes de febrer 16 pisos de protecció oficial, a la promoció Carrer del Pla, 2, planta 3. D'aquests 3 anaven destinats a persones amb mobilitat reduïda. En la propera promoció, 4a Planta, també hi haurà un pis adaptat per a persones amb mobilitat reduïda. A totes dues promocions es reservaran habitatges per col•lectius de risc d'exclusió residencial.
Share