Consulta del Soterrament de Sant Feliu
Consulta popular no referendària
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Soterrament
El soterrament de la via ha estat una reivindicació històrica a Sant Feliu de Llobregat des de la recuperació de la democràcia. Amb el soterrament es podran cosir barris, crear nous eixos entre carrers de la ciutat i trencar les barreres arquitectòniques que actualment existeixen.
El soterrament ha estat una demanda social al llarg de la història per raons de seguretat i per acabar amb l’elevada perillositat que comporta el creuament del pas a nivell, com demostren els nombrosos accidents mortals que s’han produït a Sant Feliu al llarg de la història. Unes 10.000 persones travessen a peu el pas a nivell cada dia.
També perquè el soterrament permetrà la millora de les freqüències de les línies R1 i R4 de Rodalies de Barcelona des de L’Hospitalet de Llobregat i fins a Sant Vicenç de Calders, i millorarà la mobilitat de les persones i els vehicles, facilitarà la reducció de la contaminació acústica i ambiental; i afavorirà la cohesió social de la ciutat. Ara, el pas a nivell resta tancat quasi 50 minuts de cada hora, doncs cada dia circulen uns 150 trens per la línia ferroviària. Finalment, al juny va començar el compte enrere dels 44 mesos d’obres d’aquest projecte 100% finançat per l’Estat.
Així, després de més de 40 anys de lluita institucional i ciutadana, per fi Sant Feliu pot començar a treballar en el seu futur sense la ferida oberta per les vies del tren.
El 17 de gener de 2018 l’aleshores ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va anunciar la consecució del soterrament, una fita reivindicada per la ciutat des dels anys 80. Les obres estarien finançades íntegrament pel Govern de l’Estat.
Després d’aquest anunci, es va constituir la Ponència Unitària del Soterrament, formada per un representant de cada grup municipal, que va valorar que els santfeliuencs i les santfeliuenques havien de tenir un paper decisiu en la definició del Sant Feliu del futur.
Per aquest motiu es va plantejar un procés de participació, per tal que la ciutadania decidís què volia que passés a l’espai alliberat per les vies. En paral·lel també es va acordar que l’espai soterrat es projectaria a través d’un Concurs Internacional d’idees que tingués present aquestes voluntats ciutadanes i finalment es va arribar a la decisió que el procés culminaria amb una Consulta oberta a totes les persones majors de 16 anys empadronades a Sant Feliu.
Tanmateix, es va crear l’Oficina del Soterrament, amb l’objectiu d’articular els mecanismes de relació institucional, coordinació i serveis relacionats amb les obres del soterrament, informació ciutadana i projecció de la transformació de la ciutat.
Des de l’Ajuntament es va apostar per un model de ciutat on els veïns i les veïnes fossin cada cop més actius en la presa de decisions relacionades amb el dia a dia de la ciutat, i la participació es va considerar una gran eina que permetia posar en valor els desitjos, les peticions i els interessos de la ciutadania.
Així, l’aposta per un model participatiu i la unitat institucional han estat elements clau per arribar a l’escenari actual, ja que gràcies a l’acord entre els diferents grups municipals s’ha pogut dotar la ciutadania d’eines per poder decidir el futur de Sant Feliu.
En aquest sentit, es va fer al setembre del 2018 un procés en el que es definien els requeriments de la ciutadania per incorporar al plec de condicions del Concurs internacional d'idees per a la urbanització de la superfície i la transformació de la ciutat.
De les més de 50 activitats realitzades per tal de recollir iniciatives i propostes ciutadanes, es van recollir 1.416 aportacions dels gairebé dos mil participants. Aquestes propostes es van recollir, categoritzar i agrupar. Posteriorment es van validar amb la ciutadania a través de tres sessions, per tal de poder elaborar els requeriments que van formar part de les bases del Concurs internacional d’Urbanisme.
En data 4 de març del 2019 es va dictaminar, mitjançant acord favorable adoptat per la Ponència de Soterrament i aprovar mitjançant acord de JGL de data 10 d’abril de 2019 les bases del concurs internacional de projectes per al nou espai de centralitat urbana, resultant del soterrament de les vies del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat. En data 27 d’abril de 2019 es va iniciar el termini per la presentació de projectes, que va finalitzar en data 11 de juny de 2019.
La Fase 3 de l’esmentat concurs preveia una consulta popular no referendària sobre els 3 projectes finalistes seleccionats pel jurat d’experts, per tal d’escollir la proposta guanyadora, dins del procés de licitació convocat. Aquesta votació culminaria el procés de participació vinculat a la transformació urbana de l’espai alliberat per les vies.
El Ple municipal de Juliol de 2019 va aprovar un acord per la convocatòria d’una consulta popular relacionada amb aquesta Licitació, que va quedar sense efecte en no formalitzar-se el decret de convocatòria corresponent i previst en el Reglament de participació i col·laboració municipal.
Com a causa de la pandèmia produïda per la COVID-19, l’inici efectiu de les obres de Soterrament de les vies per part d’ADIF va sofrir un retard considerable en el calendari, havent-se signat l’acta de replanteig de les mateixes el 21 de Juny de 2021. Els membres de la Ponència de Soterrament havien sol·licitat en diverses ocasions la possibilitat d’endarrerir la celebració de la consulta popular vinculada al concurs internacional, un cop ADIF hagués procedit a l’inici efectiu de les obres.
El Ple municipal, en sessió celebrada en data 29 de juliol del 2021, va expressar la voluntat política d’iniciar el procés de consulta popular no referendària per tal que la ciutadania de Sant Feliu de Llobregat pogués exercir el seu dret a decidir el projecte per al nou espai de centralitat urbana, resultant del soterrament de les vies del ferrocarril, així com la forma de preservació de la memòria de l’estació original.
El Decret de Convocatòria de la consulta popular es va signar en data 22 de setembre, i posteriorment, en data 28 de setembre, fou publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, tal i com ho estableix l’article 12.2 de la llei de consultes populars.
Un cop efectuat aquest tràmit i celebrada la consulta, el Jurat d’experts nomenaria la proposta guanyadora, el segon i tercer premi, d’acord amb les funcions que li son atribuïdes en les bases del concurs internacional de projectes.
En el mateix sentit, la clàusula 10 de les bases reguladores del concurs de projectes determina que s’estableix un mínim de participació ciutadana de 100 ciutadans/anes, essent que almenys una quarta part d’aquests hauran de ser persones que resideixin en algun dels barris afectats per les obres de soterrament. En la mateixa clàusula es determina que la pregunta que es sotmetrà a consulta ciutadana de forma orientativa amb el següent redactat: ”Segons el seu criteri, quin dels següents projectes considera més adequat per al nou espai de centralitat urbana resultant del soterrament del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat”.
Paral·lelament, les obres del nou projecte constructiu elaborat per ADIF eren incompatibles amb el manteniment de l’actual edifici de l’estació. A més, el seu trasllat esdevenia impossible a causa dels materials amb els quals va ser construïda.
Per aquest motiu, des de l’Ajuntament de Sant Feliu s’ha treballat per preservar la memòria històrica de l’edifici, en col·laboració amb el departament de patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona; mitjançant la realització de mostres del material constructiu i dels elements decoratius de l’edifici, per tal de poder executar un desmuntatge controlat i així poder retirar els elements que es consideri que poden tenir valor patrimonial i permetre’n la seva posterior recol·locació.
D’aquesta casuística va néixer una plataforma ciutadana que demanava la preservació de la memòria de l’edifici de l’estació des de diverses perspectives. Així, fruit d’aquesta reivindicació ciutadana, el Ple municipal va aprovar el juliol de 2021 incloure una segona pregunta a la consulta, sobre la preservació de la memòria de l’estació.
Compartir: